"Allting, ingenting och överallt"





Under en bildlektion "inspirationsbubblar"jag med grundskole elever om att "Bjuda in slumpen" i kreativa processer.
När jag frågar vad som menas med det säger en filosof med själen närvarande. Kan nästan nudda vid den...

"Allting, ingenting och överallt"

Då blir jag stum och ler lyckligt mot honom
Det finns ord som jag aldrig glömmer i möten med en annan själ.
Blir som pedagog fascinerad över vem som inspirerar vem.

Kommer hem och startar upp att designa kläderna till
"Textil på liv och död"
men
"Allting, ingenting och överallt" hänger kvar

Marta T (En av mina collagefigurer)
som har varit osynlig en längre tid fullt sysselsatt inför utställningen
skvätter nervöst med parfymen ute i badrummet

  
" - Det finns inte en chans att ungen sa så" (Hon kallar alla barn för ungar)
Hon blir förvånad över att barn kan säga sådana klokheter. Bara för att hon aldrig frågar dom.
Utgår alltid från att de ingenting vet.
Märklig barnsyn som säkert speglar hennes egen uppväxt.
Hör henne strutta ut i köket och sätta på tekannan.
Vi fortsätter jobba med skisserna under tystnad.

Det är fredag och länge sedan sälen var här. Han är meditativ och omger sig med ett lugn som jag just nu behöver.

 
Men han trivs bäst i "Västerhavet"...





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0