Marta T angriper skönhetsideal som tenderar anorexsia hos unga tjejer. Besöker ett designgalleri med en annan policy; Sinnermark & sinnermark mfl

        

Sigrid vill gå och se sinnermarks nya collection men det vill inte Marta T
" - Jag gillar inte modevisningar, modellerna får ingen mat, vilka ideal ska vi förmedla till de unga?
Det är inte nyttigt att banta sig så du blir utan skugga. Tjejer ska äta vanlig mat enligt tallriksmodellen och skita i GI och lågkaloristuket och alla de där metoderna som inte är nyttiga för kroppen. Folk tjänar pengar på andras problem" föreläser Marta T
" -Någon, JAG tänker blogga om hur synen på ideal, samhällets ansvar och hur undervisning kring trenders påverkanpå individen, kan utformas. 
Vem är normgivare och reklamar sig om hur tjejer/kvinnor ska se ut".
" - Men vi kan fråga Berit när vi ska besöka hennes blogg galleri" Hon har en företagside som bygger på inflytande från alla medarbetare som kan vara delaktiga i processen och företagside.
Men om företaget  /Sinnermark & sinnermark mfl / får ni läsa om i ett senare blogginlägg. Hon ska ha en jämlik könsfördelning i styrelsen, tydligen är hon mycket påverkad av Camilla Wagner i Veckans affärer. Hennes artiklar är värda att läsas.
Berit var och lyssnade på Camilla när hon föreläste på Framtidsseminariet i Båstad 2009. Sedan möttes dom på facebook. Ett utmärkt forum att presentera sina visioner och skapa kontaktnät


Camilla Wagner Va

" - Ja, Berit är ju ganska mullig så kläderna hon designar kräver lite mullibull" fnissar Marta
" - Tror hon har en tanke med det, att visa på förebilder med varierande egenskaper, inte bara yta. 
" - Jag har varit anorektisk i mitt tidigare liv, och det är unga tjejer som drabbas, för det snedvridna skönhetsideal som vi lanserar. Som den enda sanningen, förklarat Marta T sorgset
" - Vet det, säger Sigrid, men kom så går vi och kollar designen och provar lite kläder
" - Jag vill ha min röda klänning som jag ärvt efter släkten Tamm. Min mors brudklänning, fast jag har gjort några ändringar. Den har jag alltid, tar aldrig av mig den"
" - Den börjar bli aningen sliten. Nu får du skärpa till dig och prova en klänning.
" - Men den sitter fast på kroppen" åbäkar hon sig
" - Klänningen satt faktiskt fast, så vi fick lägga Marta T i badkaret och blöta upp henne. som en lutfisk
 



 "-Nu vill jag upp ur badet, har aldrig legat i ett badkar tidigare, det kan inte vara nyttigt. Jag använder parfymen för att lukta gott, tvål existerar inte i mitt liv"...fnyser hon uppkavlandes ur badet skrynklig som ett russin. Klänningen ligger kvar och Marta T huttrar.
" -Kom, nu vill jag iväg ropar Sigrid nere ifrån trappan
Marta T har lånat en klänning och rusar struttande iväg, rosig om kinderna som en unge.
Nu är de inne i gallerian och provar.




Design Sinnermark & sinnermark
Tema; Duger som mullig eller smal
          Strunta i om tupparna gal...
(Så ska den säkert inte heta, men ibland kan jag inte hindra bubblandet
men visst kan en och annan tupp få gala...)

" -Den ska jag ha", skriker Marta T, rycker till sig en blå klänning med text på. In i provrummet och där står hon nära spegeln och kollar

 
Marta Ti / Aldrig lämna klänning/

                                                      

Jag ber henne vända sig mot mig och ser då genast texten mitt fram och förstår varför hon valt den. Blir mattsvag på den kvinnan.

 
Jag vet att hon har separationsångest, men det behöver hon inte låta hela världen veta..



Sedan provade Sigrid en klänning som hon tyckt var "hon"

 
Design /Rynkel lilla svata/
(ska vara svata)
" -Det är viktigt att tycka att man är fin och har utstrålning, inte hakar upp sig på en dubbelhaka här och några kilo för mycket där", tycker Sigrid leende
Jag vet en som skulle gilla mig i klänning, men han vet inte om det. Han bara äter hjortfile med messmör och är med grabbarna.
  
Marta T hade redan struttat iväg i den nya klänningen och ett kontraktjobb på modelljobb. Jag fick gå hem ensam i regnet och tänkte att Marta T är unik och vacker för att hon är ÄKTA.
Visar tydligt sina känslor och delar gärna med sig av erfarenheter och gör livet rikare för de som står henne nära.
Nu är hon engagerad i ätstörningar för unga tjejer, alltid har hon nya projekt på gång.
Hennes kamp mot den grymma Sälslakten kan jag blogga om en annan gång, eller be henne. Fast då slutar hon aldrig.
Sälen som bor hos oss..ja ni förstår säkert varför.

    

  Marta T har kul i allt hon gör och skvätter upphetsat på sig av parfymen i badrummet. Hänger upp sin blöta slitna klänning
 i smyg, för om Sigrid ser det får hon krupp på Marta T som ler hemlighetsfullt . Men visst är hon "söt" i den nya lilla blå.... 






















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0