För mig finns konsten ständigt närvarande. En blogg om Isabell, Marta T och Margareta

Är aldrig ensam för hos mig är konsten ständigt närvarande. Bilder och symboler dansar på min stig och öppnar nya världar in i kreativitetens rike. Ser inre bilder i närvaro av musik och litteratur
I möten med en annan människa kan en titel på en bok eller en låt dyka upp och det hände i dag när jag skulle blogga om Isabell.
Isabell känner min dotter sedan länge tillbaka i tiden. Ibland knyts vägar samman och det finns  en mening med det. Jag nynnar på Björn Afzelius låt till sin dotter; Isabelle
Lyssna till den låten! Björn Afzelius och Mikael Wiehe har funnits med på stigen och inspirerat mitt skapande



   /Isabells akvarellmålning/
Isabell sa hon inte kunde måla, men visst kunde hon det. kan mer än vad hon tror det är bara att kasta sig ut
  
Hon och en kompis fotograferar och det märks att de ohämmat rör sig både framför och bakom kameran. En konstform som kräver en närvaro i gestaltandet. Så bara fortsätt ni unga att våga prova och tro på det ni gör.
Vi har även en rolig facebook dialog där Isabell kommenterar min blogg och speciellt Marta Ts ibland jobbiga utspel.
Marta T är för de som inte känner henne en av mina collagefigurer som jag använder mig av för att gestalta händelser i min omgivning. Historien är en blandnig av fiction och verklighet.
  

Då jag beklagade mig över min inneboende Marta T, lovade Isabell att ta hand om henne och lära Marta T lite hyfs. Marta T som hade uppfattat vår konversation blev mycket upprörd och stängde in sig i badrummet och skvätte parfym som hon alltid gör då hon "upprörar" sig.
" - Du ska inte tro att jag flyttar ut härifrån, skrek hon från badrummet
" - Jag lämnar dig aldrig, fattar du inte det"
Nu förhåller det sig så att jag vill inte ha den rollen att ständigt vara beundrad av henne. Men hon köpte en klänning häromdagen som tydligt visar vad hon menar

 /Aldrig lämna klänning/ design Sinnermark & sinnermark mfl

Isabell är väl insatt i mina blogginlägg skickar ofta humoristiska kommentarer
Beundrar alla som vågar släppa loss fantasin och spela med.
Visar på en distans och en kreativitet  som är en tillgång i yrkeslivet.
Marta T fortsätter;
" - Men om jag ska träffa den där Isabella Karamella, så får hon inte komma i lockafrisyren, hon kan ju skrämma slaget på folk, mässar hon



  Isabella Karamella  i "Lockafigur"
"- Men Marta T, du fattar väl att det är bara en ploj som hon gör, kul att styla sig lite
" - Jag stylar inte, för vem skulle jag göra det, väser Marta T
"Om jag inte duger som jag är så kan det vara. Borstar inte tänderna heller ifall någon undrar".
Nu är det igång. Marta kan vara oerhört provocerande för att få igång sin omgivning. Hon klarar inte av krav på hur hon ska uppföra sig och då blir hon "M tvärtom"
Men Isabell, Fortsätt med att fotografera och börja MÅLA...

Idag har jag köpt Margareta Winbergs bok; Lärarinna i politikens hårda skola. Arbetar med research och kommer i en nära framtid presentera ett blogginlägg om Margaretas tankar, hur makt kan erövras hur vi och behåller den.
Vilka strategier vi gemensamt kan använda oss av. Teckenspråk kan vara mycket användbart i vissa situationer, det kan en pedagog som jag intyga. 
 Jag hyser stor respektt förMargareta Winberg som person och politiker och på vilket sätt hon är öppen för en dialog med människor hon möter. Lyssnade till henne på Framtidsseminariet i Båstad 2009 och där var hon lysande. Så skicklig på retorik.
Temat var "Kvinnliga nätverk" Ska läsa boken och har en del förhandstips som gör mig extra nyfiken.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0